بانک اطلاعاتی ارتودنتیست های ایران
  ورود ارتودنتیست عضویت ارتودنتیست در پرتال صفحه نخست پرتال
بانک اطلاعاتی ارتودنتیست های ایران
نقشه سایت   تماس با ما   جستجو در سایت   پیوند ها   فروشگاه   اخبار   گردهمایی ها   درباره پرتال   صفحه اصلی
    اورژانس های حین درمان
  • درد

درد و ناراحتی یک عارضه شایع همراه با درمان ارتودنسی است. مطالعات نشان داده اند که %95-70 بیماران ارتودنسی درد را تجربه می کنند. درد و ناراحتی طی درمان ارتودنسی خود را به صورت فشار، کشش یا درد دندانها نشان می دهد. درد در دندانهای قدامی بیشتر از دندانهای خلفی است. معمولاً درد 4 ساعت بعد از قراردادن سیم ارتودنسی شروع می شود و بیشترین میزان درد در روز دوم درمان رخ می دهد و عموما چند روز طول می کشد.

برای کاهش اضطراب بیمار باید از قبل به وی  در مورد ایجاد درد هشدار داد. برای کنترل درد  جویدن آدامس توصیه می شود. همچنین می توان از قرصهای مسکن قبل و کمی بعد از قراردادن سیمها استفاده نمود.

• تروما

گاهی در طی درمان ارتودنسی زخمهایی در دهان ایجاد می شود که ناشی از سیمها، براکتها، بندها می باشند. در صورتی که برجستگی یا تیزی در هر کدام از اجزاء وجود داشته باشد می تواند منجر به تحریک بافتهای نرم دهان مانند زبان، لثه و گونه شوند. برای بر طرف کردن تیزی و برجستگی هر کدام از اجزاء نامبرده می توان از موم ارتودنسی تا زمان مراجعه به ارتودنتیست استفاده نمود. گاهی براکت کنده شده به صورت معلق قرار گرفته است یا در جای خود می چرخد و گاهی بیرون زدن سیم از انتهای بند سبب ناراحتی و زخم می شود. در این موارد بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمود تا آن زمان باز هم می توان از موم ارتودنسی استفاده کرد.

معمولا" ناشی از خوردن غذاهای سخت و گاز گرفتن غذا با دندانهای جلویی می باشد. جدا شدن براکت ها خصوصا" در مراحل انتهایی درمان ضمن طولانی تر شدن درمان، سبب بروز ناراحتی برای بیمار می گردد. در این موارد بهتر است در اولین فرصت با مراجعه به ارتودنتیست نسبت به چسباندن مجدد آن اقدام نمود.

مدیران سایت : دکتر مسعود داودیان و دکتر امین شیروانی